Verzorging bij Oostkapelle

Sportverzorging bij V.V. Oostkapelle

Binnen onze vereniging zijn een drietal verzorg(st)ers actief:

Louise Midavaine is verzorgster bij heren 1

Frank Smit is coördinator voor de verzorging van Heren 1. Hij is tevens fysiotherapeut bij ‘De Driehoek’ in Serooskerke, telnr. 06 18402608

Rachel de Pagter is verzorgster bij Heren 1

De verzorging richt zich met name op tapen en bandageren, massage en behandelen van lichte blessures. Ernstigere blessures worden doorverwezen naar professionals.

Verder worden er adviezen gegeven over blessurepreventie en wordt via de website aandacht besteed aan o.a. juiste voeding zowel voor als na de trainingen en wedstrijden.

De verzorg(st)ers zijn er op de eerste plaats voor de verzorging van Heren 1 tijdens trainingen en wedstrijden. Daarnaast zijn ze op de trainingsavonden ook beschikbaar voor de overige seniorenleden van onze vereniging en voor de Jeugd Onder 17 en  Jeugd Onder 19. Wie daar gebruik van wil maken graag een dag van te voren een afspraak maken met de betreffende verzorg(st)er via WhatsApp. (telnrs. zie boven)

Van de verzorgers van de VVO:

Een voetbalkantine staat er in het algemeen om bekend dat er veel bier wordt gedronken. Kantines van hockeyclubs doen er trouwens niet voor onder. Bier is vanouds een heerlijke dorstlesser die de geesten ontspant en de gezelligheid bevordert. Eigenlijk dus niks mis mee.

Maar er zitten ook een paar minpuntjes aan. Bijvoorbeeld, alcohol en fysieke inspanning gaan niet goed samen. Dat weten we natuurlijk allemaal al lang. Geen enkele voetballer zal voor of tijdens een training of wedstrijd een biertje pakken, wetend dat zijn prestaties er dan echt niet op vooruit gaan.
Maar wat doen we na afloop? Dan hebben we grote dorst, veel vocht verloren, dus zo snel mogelijk aanvullen en wat smaakt er dan beter dan een biertje . Het kratje staat soms al klaar in de kleedkamer. Echter, van vocht aanvullen komt er op deze manier niet veel terecht. Je lichaam ziet alcohol namelijk als een gif en wilt dat zo snel mogelijk verwijderen, met als resultaat dat je veel moet plassen. Grote kans dat je uiteindelijk veel te weinig vocht binnen krijgt. Wie heeft er nooit dorst gehad na te veel bier op.
Ook je eiwitstofwisseling, broodnodig voor spierherstel en spieropbouw, wordt door alcohol afgeremd. Het is zelfs zo dat je na een avondje stappen tot minimaal 12 uur daarna minder effect van je training hebt. Hoe meer alcohol je op hebt, hoe langer dat duurt en des te geringer het effect. Dus vrijdagavond stevig stappen en zaterdagmiddag een goede wedstrijd spelen, vergeet het maar!
Na een pittige training of wedstrijd moet je zorgen dat je je tekorten (water, koolhydraten en eiwitten) zo snel mogelijk aanvult. Daardoor herstel je sneller. Van een biertje pakken is inmiddels wel duidelijk dat dat niet werkt. Je kunt beter eerst je ergste dorst lessen met water en daarna bijvoorbeeld een halve liter chocomel drinken . Het is een ideale hertsteldrank want het bevat koolhydraten, eiwitten en vetten. Voor extra aanvulling eet je bijvoorbeeld kwark met een banaan of een paar krentenbollen.
En wat je zeker nooit moet doen is alcohol gebruiken nadat je een blessure hebt opgelopen. Het herstel duurt er alleen maar langer door en het werk van je verzorger is voor niets geweest.
Dus als je serieus met je sport om wilt gaan en je optimaal effect uit je trainingen en wedstrijden wilt halen, is het verstandig om je biertje nog maar even te laten staan..